Garantie & onderhoud

Welkom op de consumentenwijzer van Ferroli Nederland. De consumentenwijzer dient als vraagbaken voor installatie, onderhoud en garantie werkzaamheden aan uw thuisinstallatie. De consumentenwijzer geeft aan wat u mag verwachten van uw installateur of onderhoudsbedrijf en wanneer u terecht kunt met vragen bij Ferroli Nederland.

Ferroli Helpdesk
Mocht u vragen hebben over het onderhoud aan uw ketel, of meer willen weten over een kostenspecificatie, neem dan vrijblijvend contact met ons op door het bijbehorende klantenformulier in te vullen. Wij nemen dan contact met u op. Wij kunnen u tevens adviseren over gecertificeerde onderhoudspartijen die bekend zijn met onze producten. 

Wet en regelgeving
U staat er niet vaak bij stil, maar een cv-ketel is één van de belangrijkste factoren in uw huishouden! U vertrouwt namelijk op ieder gewenst moment van de dag op een aangename temperatuur en warm water.  Voor een product dat zo intensief wordt gebruikt en de aanschafprijs heeft van een moderne laptop, mag je verwachten dat het onderhoud ervan goed geregeld is. Jammer genoeg wijst de praktijk vaak wel eens anders uit.
Als voorbeeld heeft men voor de auto destijds de verplichte APK keuring bedacht. Deze geeft u inzicht in de (potentiele) mankementen van uw auto. Daarnaast draagt het zorg voor de veiligheid van u en uw mede weggebruikers. Ondanks de uitdrukkelijke wens van alle ketelfabrikanten, is er (nog steeds) geen wettelijke bepaling of een landelijke keurmerk voor het onderhoud aan cv-ketels. Hierdoor kan het voorkomen dat een ketel geen of  beperkt onderhoud krijgt. Dit gaat dan ten koste van de levensduur en kan soms leiden tot gevaarlijke situaties die logischerwijs niet onder de garantie vallen.

Ketel APK Keuring met OK CV
Ferroli Nederland is net als alle andere fabrikanten voorstander van een landelijk keurmerk op onderhoudswerkzaamheden aan een ketel. Op deze wijze kunnen we periodiek meekijken of het onderhoud op een juiste  wijze wordt uitgevoerd en corrigeren als dit niet het geval is. Sinds dit jaar is door Uneto VNI - de branche organisatie voor installateurs en onderhoudsbedrijven -het OK CV label geintroduceerd.Kom alles te weten over de richtlijnen van dit keurmerk en klik hier.

Daarnaast geven wij als fabrikant ook intern en op locatie onderhoudstrainingen aan installatie-en servicebedrijven om het kennisniveau te optimaliseren.Bij het goed doorlopen van deze training krijgt iedere deelnemer een certificaat. Ferroli Nederland certificeert hiermee dan ook bedrijven. Zo heeft u in ieder geval een minimale waarborging dat de onderhoudspartij weet welke richtlijnen voor onderhoud er gevolgd dienen te worden. Ferroli Nederland heeft zelf geen onderhoudsbedrijf en voert alleen 2e-lijns inspecties uit voor derden.

Garantie op uw ketel
Een storing aan een ketel is nooit uit te sluiten. We praten namelijk over techniek en bewegende onderdelen, die aan slijtage onderhevig zijn. Meestal lost uw installateur uw storing op en kunt u weer probleemloos genieten. Tijdens de garantieperiode worden onderdelen kosteloos vervangen door de fabrikant. Na deze periode sluiten consumenten veelal een contract met een servicepartij af, waarin de kosten voor arbeid en onderdelen kunnen worden meegenomen.

De garantievoorwaarden voor de ketel vind u terug in uw gebruikershandleiding. Hier treft u ook de garantiekaart aan die u kunt laten invullen door de installateur. De standaard garantie op een ketel is 2 jaar. De garantie op de wisselaar van de Econpact en MegaDens serie zijn standaard 5 jaar. Voor de allernieuwste BlueSense ketel geldt een garantie van 10 jaar op de wisselaar.

Het handhaven van deze garantie is mede afhankelijk van de onderhoudsrichtlijnen die moeten worden gevolgd.  Bij onrechtmatig handelen zal de garantie namelijk komen te vervallen. Indien Ferroli Nederland wordt ingeschakeld om een onderzoek te doen naar de status van een ketel, zal zij een onafhankelijk rapport opstellen en dit overhandigen aan zowel de onderhoudspartij alsmede de consument. Voor het uitvoeren van dit onderzoek, het schoonmaken van het toestel en het vervangen van de pakking worden kosten in rekening gebracht.

Onderhoud volgens de onderhoudswijzer
Wij raden iedere consument aan om altijd een onderhoudscontract af te sluiten. Dit verzekert u van comfort en voorkomt onnodige reparatiekosten tijdens de levensduur van de ketel. Voor een gedegen Uneto VNI installateur, die  tevens is gecertificeerd door Ferroli Nederland, verwijzen wij u naar "Zoek Installateur".

Maar hoe weet u nu of uw onderhoudsbedrijf de richtlijnen volgt die wij als fabrikant voor uw veiligheid opstellen. Hiervoor hebben we 8 eenvoudige stappen ontwikkelt die u als consument altijd kunt controleren:

1:) Is er een onderhoudscontract voor uw ketel afgesloten?

2:)  Is deze partij lid van de Uneto VNI en ook gecertificeerd door Ferroli Nederland?

3:) Is de ketel in het verleden elke 2 jaar onderhouden?

4:) Wat is de duur van de onderhoudswerkzaamheden voor uw ketel? Gemiddeld heeft een servicemonteur 45-60 minuten nodig per onderhoudsbeurt (afhankelijk van het type ketel)  (exclusief het verhelpen van een storing).

5:) Welke onderdelen worden tijdens het onderhoud vervangen? Voor iedere Ferroli ketel geldt dat 1x per 2 jaar de pakking moet worden vervangen. De ionisatiepen moet 1 x per 4 jaar worden vervangen. Dit garandeert de veiligheid van uw toestel. Zie onze onderhoudsvoorschriften.

6:) Controleer de werkbon, teken deze netjes af en vraag een kopie! Ieder onderhoudsbedrijf zal op de ketel moeten noteren wanneer de werkzaamheden zijn uitgevoerd.

7:) Indien uw ketel niet meer te repareren valt of dure onderdelen moeten worden vervangen, kunt u deze door de sevicepartij op laten sturen naar Ferroli Nederland. De ketel blijft altijd uw bezit. Wij zullen vervolgens een controle uitvoeren naar de oorzaak en u hierover berichten.

8:) Mocht u een alternatieve offerte krijgen voor de vervanging van uw ketel, dan kunt u voor advies altijd contact met ons opnemen. Ferroli Nederland kan dan een spoedonderzoek inlassen.  Omdat wij tevreden klanten willen hebben en houden, kunnen wij afhankelijk van de situatie de Ferroli ambassadeursregeling toepassen, waardoor u niet onnodig op hoge kosten wordt gejaagd voor de aanschaf van een nieuwe ketel.

Onderhoud en dispuut met uw onderhoudspartij
Ferroli Nederland is van mening dat uw ketel zorgeloos moet kunnen draaien. Echter soms worden wij als fabrikant benadert over een aanhoudende storing of mankement. Hierbij vragen we altijd naar de onderhoudshistorie van de ketel. Vervolgens moet de storing bij ons worden gemeld door de op dat moment verantwoordelijke onderhoudspartij.

Vanuit ons hoofdkantoor is het moeilijk te beoordelen wat de oorzaak is van de klacht. Gaat het om een technisch defect wat veroorzaakt is door techniek of ligt de reden in het onderhoud. Wij sturen daarop een Ferroli Servicepartner die de oorzaak van de storing gaat onderzoeken. Mocht er toch sprake zijn van een mankement, dan proberen wij als fabrikant voor u de storing te verhelpen. De kosten worden dan doorberekend aan de onderhoudspartij die ons heeft ingeschakeld.

Tevens  voeren wij buiten de garantietermijn, tegen geringe kosten, ook visuele inspecties uit en geven in een rapportage aan wat de exacte oorzaak is. Deze rapportage wordt dan aan u overhandigd. Afhankelijk van de conclusie kunt u contact opnemen met uw onderhoudspartij en hen de rapportage overhandigen. Daar waar het een mogelijke fabrieksfout zou betreffen, zullen wij uiteraard de verantwoordelijkheid hiervoor nemen.

Indien de ketel toch vervangen dient te worden, hanteren wij in bepaalde gevallen een ambassadeursregeling. Wij bieden dan een ketel aan tegen een gereduceerd bedrag i.c.m. bijpassend garantiecontract. Hierdoor blijven de kosten voor u beperkt en zit u niet onnodig in de kou.